Onze familiestambomen

Edmond HARNIE

Mannelijk 1920 - 2016  (96 jaar)


Persoonlijke informatie    |    Aantekeningen    |    Gebeurteniskaart    |    Alles    |    PDF

  • Naam Edmond HARNIE 
    Geboren 18 sep 1920  Halle Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 
    Geslacht Mannelijk 
    Overleden 14 okt 2016  Halle Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 
    Begraven 19 okt 2016  Ukkel Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 
    Persoon-ID I149616  DDCGR
    Laatst gewijzigd op 23 apr 2017 

    Vader Karel Lodewijk HARNIE,   geb. 2 jan 1880, Halle Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats,   ovl. 27 jul 1920, Halle Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats  (Leeftijd 40 jaar) 
    Moeder Melanie BERGHMANS,   geb. 8 feb 1885, Kaggevinne Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 
    Getrouwd 26 okt 1907  Halle Zoek alle personen met gebeurtenissen in deze plaats 
    Aantekeningen 
    • Gegevens van de akte nr. 89
      Print deze akte
      Project
      Burgerlijke stand Huwelijksakten - Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest
      Type akte
      Burgerlijke Stand / Huwelijksakte
      Gemeente
      Halle
      Inhoudsomschrijving
      Huwelijksakte
      Aktedatum
      26-10-1907
      Personen op deze akte
      Bruid
      Naam
      Mélanie Bergmans
      Geboortedatum/Plaats
      08-02-1885 geboren te Kaggevinne Assent
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      servante
      Handtekening
      Handtekening
      Bruidegom
      Naam
      Charles Louis Harnie
      Geboortedatum/Plaats
      02-01-1880 geboren te Halle
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      scieur de long
      Handtekening
      Handtekening
      Vader bruidegom
      Naam
      Jean Harnie
      Aanwezig
      overleden
      Moeder bruidegom
      Naam
      Augustine Sluys
      Leeftijd
      66 jaar
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      cultivatrice
      Vader bruid
      Naam
      François Bergmans
      Woonplaats
      Diest
      Beroep
      journalier
      Moeder bruid
      Naam
      Marie Thérèse Reniers
      Woonplaats
      Diest
      Beroep
      menagère
      Getuige
      Naam
      Romain Denayer
      Leeftijd
      31 jaar
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      maçon
      Handtekening
      Handtekening
      Getuige
      Naam
      Guillaume Carlier
      Leeftijd
      39 jaar
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      boulanger
      Handtekening
      Handtekening
      Getuige
      Naam
      Jules Julien Depret
      Relatie
      schoonbroer of schoonzus van Charles Louis Harnie
      Leeftijd
      47 jaar
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      mécanicien
      Handtekening
      Handtekening
      Getuige
      Naam
      Pierre Joseph Harnie
      Relatie
      broer of zus van Charles Louis Harnie
      Leeftijd
      40 jaar
      Woonplaats
      Halle
      Beroep
      cultivateur
      Handtekening
      Handtekening
    Gezins-ID F78122  Gezinsblad  |  Familiekaart

    Gezin Marie-José SCHROOTEN 
    Kinderen 
     1. Sonia HARNIE
    Laatst gewijzigd op 16 okt 2016 
    Gezins-ID F95703  Gezinsblad  |  Familiekaart

  • Gebeurteniskaart
    Link naar Google MapsGeboren - 18 sep 1920 - Halle Link naar Google Earth
    Link naar Google MapsOverleden - 14 okt 2016 - Halle Link naar Google Earth
    Link naar Google MapsBegraven - 19 okt 2016 - Ukkel Link naar Google Earth
     = Link naar Google Earth 

  • Aantekeningen 
    • rouwbericht

      http://www.khhalle.be/wp4/wp-content/uploads/2016/07/DVN-29-webversie.pdf


      Edmond Harnie:
      de Halse jazzlegende vertelt
      Peter François
      In de jazz-wereld klinkt de naam van
      Edmond Harnie nog steeds als een
      klok. In een professionele carrière van
      meer dan een halve eeuw werkte hij
      samen met mensen als Roger Rose,
      Eddie Warner, Jacques Hélian, Francis
      Bay en Werner Müller. Deze jazz-
      legende werd onlangs negentig jaar.
      Tijd voor een terugblik op zijn goed-
      gevulde leven.
      Edmond Harnie heeft bijna zijn hele
      carrière de Vlaams-Brabantse stad
      Halle als thuisbasis gehad. Ik zoek hem
      op in zijn huis in het Halse centrum.
      Als ik aanbel ten huize Harnie komt er
      eerst geen reactie. Een tweede poging
      heeft meer succes. “Excuus, ik had u
      niet gehoord; ik was aan het repete-
      ren”. Negentig jaar of niet, Edmond
      Harnie speelt nog elke dag.
      De burgemeester en de mesthoop
      Edmond Harnie: “Ik ben geboren op
      ‘Lamme Gisj’, net buiten het centrum
      van Halle. Ik heb mijn vader niet ge-
      kend. Die is verongelukt in de maand
      juli, op zijn werk, en ik ben op 18
      september 1920 geboren. Een vader,
      ik weet niet wat dat is. Maar mijn
      moeder was tegelijk een vader denk
      ik. Ze moest haar mannetje staan met
      vier kinderen, hé. Ik ga iets vertellen
      dat je niet kan geloven. Er was een
      conflict in de familie - ze wilden haar
      de kinderen afnemen, en dat wou ze
      niet. En de burgemeester kwam dat
      arrangeren
      , die ging dat
      fixen
      . Ik hoor
      haar nog altijd zeggen, ik was klein
      hoor, op een bepaald moment: “Bur-
      gemeester, het gat van de metser – de
      deur he – staat daar”. “Mie, ik ben
      hier op mijn gemak binnen gekomen,
      ik ga op mijn gemak buitengaan”. Ze
      doet de deur open, ze pakt hem vast
      en smijt hem op de mesthoop! “Dat
      zal gevolgen hebben”, zei hij. “Da’s
      niks, dan zal allema
      n weten dat ik u
      met uw knopen op de mesthoop ge-
      smeten heb”. Er zijn nooit gevolgen
      geweest... Dat was een formidabele
      vrouw.
      Maar ge moest potverdekke
      nie komen
      zieveren
      . Maar ze had een
      hart zo groot als de stad van Halle.
      Ongelooflijk. Wij woonden langs de
      ‘Weg-Om’ en het enige huis in de
      omtrek was dat van ons. Uitgeputte
      bedevaarders riep ze binnen om uit te
      rusten. Als de politiemannen ’s nachts
      in de winter hun ronde deden kwa-
      men ze soms schuilen tegen ons huis.
      Dan stond ze op en maakte ze koffie.


      8

      ‘Omdat muzikanten bier voor niks
      krijgen’
      Hoe ik met muziek begonnen ben?
      Dat is heel komisch. Ik stapte ’s maan-
      dags met mijn kameraad naar school –
      we waren twee snotneuzen van een
      jaar of tien. Zegt hij plotseling tegen
      mij: “ik ga muziek leren”. “
      Woevui
      dad he
      ?”, antwoord ik in onvervalst
      Hals. “Wel, ik was gisteren met mijn
      pa en ma in café ‘Ba Torke Mies’ aan
      de Paterskerk. En de harmonie is daar
      komen spelen, omdat de muzikanten
      bier voor niks krijgen”. De zondag
      daarna zijn we naar de harmonie ge-
      trokken om ons in te schrijven! Eerst
      moesten we notenleer volgen - het
      eerste boekje Solfège van Lemoine. Als
      je dat uit had, kreeg je een instrument.
      En toevallig was er bij ons thuis –
      niemand wist hoe die daar gekomen
      was – een cornet, dus ben ik cornet
      gaan blazen. Vanaf mijn twaalfde kon
      ik dan meespelen in het orkest, dat
      was in 1932. Ik herinner mij nog goed
      de dirigent, Raoul Beaumez.
      Ne vrie-
      dige pee
      . Hij profiteerde van alles.
      Maar een heel goede dirigent.
      Ik speelde in die jaren in Halle
      ook bij de Musical Friends van Mauri-
      ce Beelen. Later is Léon Bunnens diri-
      gent geworden. We speelden vaak op
      kermissen – Lembeek, Pepingen, Lot,
      Buizingen, ... Ik sprak dan af met drie,
      vier muzikanten: een drummer, een
      accordeonist, een saxofonist en ik als
      trompettist. En daarmee speelden wij
      op bals, uren lang. De maandag na
      Pasen speelden we in Lembeek: de
      paasprocessie was gedaan rond 17 uur
      en dan begonnen we te spelen op het
      bal, tot vier uur ’s morgens... We wa-
      ren revolutionair, want vier man met
      een accordeon, dat was voor sommige
      mensen bijna een misdaad. Ze noem-
      den dat
      jasss
      . In de muziekschool heb-
      ben ze mij daarom buitengezet. Ze
      hebben mij een formidabele dienst
      bewezen, want ik ben het gaan leren
      bij mensen die het kenden.
      The Swinging Lyceum en Roger Rose
      Op een bepaald moment kreeg ik
      bezoek van een Hallenaar die er tame-
      lijk goed voorzat, nog een jonge gast,
      ook een Edmond. Die was in Brussel
      thuis in de ‘high life’ en had met de
      jongens van die klasse een jazz-orkest
      gevormd, ‘The Swinging Lyceum’.
      Maar ze hadden geen trompettist.
      Edmond heeft mij dan meegenomen
      naar de repetities, dat was op de Loui-
      zalaan, bij
      bätonnier
      Duvergier. Diens
      zoon Jacques speelde piano. Dat wa-


      9

      ren allemaal zonen en dochters van
      miljonairs. Daar heb ik ook de vrouw
      leren kennen van de toekomstige ko-
      ning, Leopold III: de latere prinses
      Lilian.
      Toen ik een jaar of zestien was,
      ben ik bij mijn zussen in Brussel gaan
      wonen. Op een dag staat er een mijn-
      heer aan mijn deur: Roger Rose, al
      tamelijk bekend op dat moment. Hij
      wou mij hebben om in zijn orkest te
      komen. Ik moest geen twee keer na-
      denken! Wij waren half beroeps – we
      speelden elke dag in de Pantheon, de
      bekendste dancing van Brussel. Ik
      werkte, maar ik mocht van mijn baas
      weg om vier uur. We speelden van 4
      tot 6 en van 8 tot 12, elke dag.
      Tijdens de oorlog speelde ik nog
      bij Roger Rose. Op een bepaald mo-
      ment vroegen ze om jonge mensen op
      te pikken in ondernemingen om te
      gaan werken in Duitsland. Daarom
      ben ik totaal in de muziek gegaan. Ik
      ben dus beroepsmuzikant geworden
      door Hitler!
      Het orkest van Roger Rose werkte
      soms voor de Welfare, de culturele
      dienst van het leger die ontspanning
      organiseerde voor de soldaten.
      “In september 1944 was er een
      grondoffensief in Lommel, bij de fa-
      meuze ‘Joe’s Bridge’, waar ze zo om
      gevochten hebben. Wij waren daar,
      het orkest van Roger Rose! In de wei
      speelden we voor de troepen, Canade-
      zen en Schotten onder andere. Als we
      Bzzzz
      hoorden, was het niet voor ons,
      maar
      Boem zzzz
      , dat kwam langs onze
      kant (lacht). Wij zaten daarmee niet in.
      We waren daar de koningen he, god-
      verdekke. Als je
      goesting
      had op een
      steak, dan riep de verantwoordelijke
      “Een steak voor de muzikanten”, en
      dan zetten ze de vlammenwerper in
      gang (lacht). De vlammenwerper!”
      Met het orkest van Fud Candrix trok
      Edmond Harnie onder de oorlog naar
      Hilversum voor de Wereldzender. Er
      werd dag en nacht muziek gemaakt,
      want de zender zond zelfs uit naar
      Zuid-Amerika, altijd rechtstreeks.
      “Daar heb ik enorm veel geleerd. We
      moesten eens naar de AVRO-studio,
      dus de hele bende met de trein daar
      naartoe. In het gebouw binnengeko-
      men legde de Duitser van dienst uit
      hoe we de studio konden bereiken: die
      gang, en dan die gang daar vanachter
      links. We komen in een van die gan-
      gen voorbij, en we horen daar een
      orkest spelen. De deur even openge-
      trokken: het was het orkest van Dick
      Willebrandts. Weinig
      Hollanders ken-
      nen dat orkest. Dat was fantastisch.
      Een paar goede saxofonisten, een
      klarinettist, ... De lead trompettist was
      Rinus Van den Broek. En ik was een
      snotneus van goed twintig jaar. Dat
      orkest had af en toe dienst om 4 uur ’s
      morgens. En die Hollanders gingen
      ook links of rechts op een bal spelen -
      ‘schnabbeltjes’ noemden ze dat. Ze
      hadden dikwijls dienst als ze buiten
      ergens konden verdienen, dus dat
      vonden ze erg vervelend. Rinus had er


      10

      iets op gevonden: ik nam van tijd tot
      tijd zijn plaats in. Die mens heeft mij
      verdomd veel geleerd.
      The Internationals – Eddie Warner –
      Jacques Hélian
      Na de oorlog kwam ik bij The Interna-
      tionals. Dat was een groep van acht
      muzikanten, zonder echte leider. We
      waren gewoon acht makkers en ieder-
      een had een rol te spelen. De een
      deed de promotie, de ander de finan-
      ciën en de gage werd verdeeld. Na een
      paar jaar stopte de groep omdat enkele
      leden niet meer wilden reizen. Ik ben
      dan opnieuw naar Fud Candrix gegaan.”
      In 1953 kreeg Edmond Harnie een
      aanbieding van Eddie Warner. Zijn
      groep ‘Eddie Warner et sa musique
      tropicale’ had Frankrijk als thuisbasis en
      bestond vooral uit Zuid-Amerikanen
      en Spanjaarden. Het orkest speelde
      veel voor plaatopnamen; de Amerika-
      nen kwamen massaal naar Europa om
      hun platen te maken, omdat dat veel
      goedkoper was dan in Amerika. In
      1956 kwam Edmond terecht bij Jac-
      ques Hélian. Zijn orkest werd in 1952
      al door sommigen de beste bigband
      van Europa genoemd. Haast elke dag
      werd er in een andere stad gespeeld.
      Een jaar later moest Hélian zijn orkest
      opdoeken wegens ziekte.
      (wordt vervolgd)
      The Internationals. Edmond Harn
      ie zit in het midden vooraan.


      11

      Eddie Warner en enkele van zijn muzikanten. Edmond Harnie staat in het midden op de
      achtergrond.
      Eddie Warner en zijn orkest met zanger Lobo
      Nocho. Edmond Harnie is tweede van link


      Het nieuwsblad:
      Jazzlegende Edmond Harnie overleden
      19/10/2016 om 17:51 door Ingrid Depraetere
      Halle - In Halle overleed op 96-jarige leeftijd de jazzlegende Edmond Harnie.

      Hij was trompettist en was muzikant van de halse Harmonie vanaf 1932. Hij is de harmonie 84 jaar lang blijven volgen. Verder speelde hij ook in de bigband van de muziekacademie van Tubeke. Edmond Harnie leerde ook zijn eerste noten in de Halse harmonie toen hij twaalf jaar was.
      Edmond staat gekend als één van de beste jazztrompettisten in Europa. Hij speelde vele jaren bij het beroemde orkest van Kurt Edelhagen met Catharina Valente. Hij speelde ook vele jaren met het orkest van Fraçis Bay. Verder werkte hij ook met Roger Rose, Eddie Warner, Jacques Hélian en Werner Muller. Edmond Harnie was meer dan een halve eeuw professioneel muzikant. Hij won ooit de gouden Django, wat zoveel betekent als de oscar in de jazzmuziek. Voor zijn hele,muzikale carrière kreeg hij in 2004 het ereplaket van de stad Halle.
      Er werd woensdag 19 oktpober afscheid genomen van Edmond in het crematorium van Ukkel.